Aktuelt fra ROS

Store & små nyheder til medlemmerne - og en fangstrapport i ny & næ! Har du en oplevelse fra vores fiskevand du vil dele med os? Mail blot til webredaktøren (pausefiskeren@webspeed.dk)!

10.09.2019

Webredaktøren har modtaget: Flere fedfinner fra Bülow!

"Hej igen webmaster. Så er jeg her igen efter en tur til en oversvømmet Hover Å.

Efter at have prøvet at komme frem de til kendte pladser, endte jeg sammen med mine to venner på parkeringspladsen i Hover.

Vi fiskede nedad åen hvor det var fremkommeligt. Stærk strøm og nogle få bid. Jeg prøvede at blive i et godt sving og det skulle vise sig at være godt. Først et godt hug og fight med regnbuen, som var i en god stand: 45 cm. Efter nogen tid pillede det igen og efter nogen tid tog den fat. Atter en god fight og denne gang en fed havørred 44 cm".

Mvh. Vilhelm Bülow.

hover å regnbueørred trout havørred lystfiskeri vestjylland
 Foto © Vilhelm Bülow

ros logo hover å
01.09.2019

En opsamlende opdatering fra Hover Å - fangstrapporter fra sommeren 2019:

Webredaktøren har modtaget:

Vilhelm Bülow beretter:

"Den 20 august var min fiskekammerat og jeg kørt til Hover Å for at prøve om der skulle være en god fisk. Vi startede nede ved dambruget.

Efter kort tid fik jeg bid som viste sig at være en skøn regnbueørred. Lidt senere fik jeg en mere, men ellers mærkede vi ikke noget. Vi kørte derfor op til spejderhytte og gik langt opad men mærkede kun nogle småbid.

Ved skoven fik jeg et godt hug, som efter en god fight viste sig at være en bækørred på 48 cm.som jeg genudsatte. Hvor var den flot.

Længere nedad fik jeg et par småørreder, som kom ud igen. Siden fik jeg 2 regnbuer mere. De var 47, 46, 44, 44".

regnbueørred hover å lystfiskeri vestjylland
Foto © Vilhelm Bülow

Webredaktøren har også været ude en enkelt gang:

"Var der mon et par fedtfinnede oplevelser til rådighed på en kort fyraftenssession - når nu på vejen hjem fra møde (næsten) passerer direkte forbi den østligste del af hjemme-åen? En koncentreret dosis af den spirende sommer blev kroget på det efterhånden godt skumle og tilgroede stykke allerlængst nedstrøms på Zone 3. Der er ikke mange der bruger denne del af åen, ud over den prægtige isfugl (der hilste på 2 gange) og undertegnede ... og forhåbentlig lidt skællet guld i form af mindre indfødte fedtfinner?

hover å vestjylland lystfiskeri bækørred

På kanten af strømmen og de blomstrende vandranunkler måtte de kære rødplettede bækørreder da være til at finde. Igen var det kompostormene, der blev sendt ud i strømmen for enden af UL-grejet. Og 3 gange lykkedes det at overliste åens pragtfulde guldklumper ved strømkanterne. Ikke meget over 20 cm krop, men hvad de ikke havde i størrelse, havde de i skønhed! Salmo trutta fario!".

bækørred hover å vestjylland lystfiskeri ormefiskeri

Peter Ern beretter:

"Har i dag 8. juli været på årets 2. tur til åen ved Kvindehøjene.

1. tur den 21. maj det gav 3 små bækørreder, der blev sat ud igen.

2. tur gav en lille bækørred der også blev sat ud igen. På et langt lige stykke, fik jeg en pæn regnbue på 40 cm. og 720 gram, den kom med hjem til røgeovnen".

regnbueørred hover å vestjylland lystfiskeri
 Foto © Peter Ern

09.06.2019

Invitation til fejring af ny mulighed for at nyde den vestjyske natur - med og uden fiskestang!

ROS har deltaget i arbejdsgruppen omkring "Projekt Spangen". Kom og se det færdige resultat!

spangen madpakkehuset vonå vestjylland

ros logo hover å
04.06.2019

Vores udsendte ved åen: Webredaktøren ude med snøren!

Opildnet af 2up's fluekastende og skællede beretninger (se herunder) drog undertegnede webredaktør afsted mod ådalen ved Hover.

Fluegrejet var dog ganske langt fra at blive meldt klar til kamp - så grejvalget til den impulsive aftentur blev i stedet UL-grejet med et mini-flåd ... og vrikkende kompostorm. "Esbjerg-fluen" er jo en klassiker!

hover å hover by ådalen ringkøbing lystfiskeri vestjylland
Pragtfuld! Man må ikke glemme hvilken saliggørende natur, der findes lige "ude i baghaven". Ådalen ved Hover på en lummer sommeraften.

Den første halve time skete der ikke meget med kompostormene under flåddet. Og til trods for tiltagende klægning af uidentificerede flyvende objekter var der heller ingen aktivitet på overfladen. Flere oplagte standpladser i de utallige sving blev affisket omhyggeligt. Uden et dansende eller dykkende flåd til følge ...

Et sving længere nedstrøms. Endeligt et hug ... men den lille bækørred undslap inden der kunne sættes et tilslag.

hover å lystfiskeri regnbueørred ørred
De næste sving var dybere - mon ørrederne havde søgt tilflugt her på sådan en lummer aften? Justering af flåd og krog - og første og andet sving - og tredje sving uden angreb på ormene. Efter fjerde sving drejede flåddet pludselig væk fra strømrenden, som den ellers havde fulgt uforstyrret. Flåddet dykkede hurtigt - og tilslaget faldt prompte! I det første udløb flashede fisken sin sølvfarvede side med det rødviolette bånd. En mindre, men tilpas stærk regnbueørred flexede UL-stangen, og bremsen på det lille Daiwa-hjul fik lov til at synge i 5-6 kraftfulde udløb, inden fisken lod sig indfange i fangstnettet. En perfekt fisk til rygeovnen! 39 cm og 740 g. Løse skæl og overraskende pæne finner - den lille dambrugs-Whodini havde sikkert hygget sig hele vinteren i Stadil Fjord eller Ringkøbing Fjord.

Nu kan den hygge sammen med med Familien Pedersen og en flaske Pinot Gris på terrassen på en af de kommende sommeraftener!

ros lringkøbingogo lystfiskeri
01.06.2019

Vores udsendte ved åen: 2up's skællede beretninger

Modtaget 01.06.2019

"Hej Webmaster.

Her er endnu en fortælling fra Hover Å.

Jeg har nu været derude et par gange på det seneste, og jeg har haft kontakt til mange små og mellemstore flotte bækørreder, og en enkelt stor på 58 cm, som selvfølgelig svømmer derude endnu.

Har desværre også haft kontakt til nogle regnbuer, flotte med løst skæl og pæne haler. Har sammenlagt på 4 ture haft 3 med hjem og 2 mistet.

Senest i går aftes - med skum flue - havde jeg 5 bækørreder oppe til afkrogning og 6 som slog sig af. 2 regnbuer på vejen hjem på buleflue, hvoraf den ene gik i grøden og forsvandt".

Knæk og bræk 2up.

01.06.2019

Vores udsendte ved åen: 2up's skællede beretninger

Modtaget 18.05.2019

"Hej Webmaster.

Jeg var lige en smut ude ved åen i dag for at prøve en ny version af den gamle klassiker, Red Tag Palmer.

Jeg tog op på maskinstations-stykket. På det første stykke skete der ikke en hujende fis, men da jeg kom ned til kalvegitteret, så jeg dagens første fisk: En lille en, der tog noget småt i overfladen. Jeg matte lige se om den ville ta' en Red Tag, men nej.

Få kast efter det store hul kom der pludselig en trykbølge bag fluen og så et tungt træk i fluen! Hva’ pokker har jeg nu fat i, tænkte jeg, men så tog fanden ved fisken og et par gode udløb gav 3’er stangen et godt flex. En halvfed regnbue på 44 cm, og 0,98 kg havde taget fluen.

regnbueørred hover å

Derudover fangede jeg 3 små bækørreder mere, men de blev nænsomt genudsat ved at slække linen, så krog holdet slap".

Knæk og bræk fra 2up.

Foto © 2up

01.06.2018

En beretning fra seneste fælles tur til kysten: Foreningstur 2

Turmand 2up har indsendt (Modtaget 14.05.2019)

"Hej Webmaster.

Her er en update fra lørdagens horn- og ørred tur. Vi kørte fra Ringkøbing kl. 14 med kurs mod Jegindø.

Første stop var ved dæmningen over til Jegindø, men der var fyldt med fiskere og det blæste rimelig kraftig. Vi kørte så op på nordspidsen, men her var vinden lige på og vi kunne se, at det var helt umulig at fiske fra Tappen.

Turen gik så mod Humlumlejren, men da vi kom næsten ned til lejren, kunne vi se, at der var fest og der holdt biler alle vegne.

Vi besluttede så at køre om til Venøfærgen (Kleppen) og der var det som at komme til en anden verden: Sol og næsten ingen vind (bare man gik i læ ved de store graner. Vandet så indbydende, så vi gik fortrøstnings fuld i gang og fiskede et par timer, men så hverken horn eller hø. Vi satte os ned og fik en øl, mens jeg tændte op i grillen. Menuen bestod af et par store frankfurtere og brød. Efter at vi havde slået mave lidt, gik vi i gang med fiskeriet igen. Med samme resultat som før: Ingen fisk (Edgar så vist en lille hø fri af vandet langt ude). Ved 21-tiden sagde vi slut og kørte hjem".

Jegindø havørredfiskeri fluefiskeri

02.05.2019

En forårs-klassiker: Foreningstur 2 - efter hornfisk og havørred d. 11.05.2019

hornfisk

Vi kører fra Ringkøbing kl. 14.00. Afhængig af vejret finder vi et af de "sikre" pladser ved Limfjorden. Vi starter med lidt hornfisk-fiskeri og slutter dagen af med skumringsfiskeri efter havørred.

Turen er billig, vi deler transportudgifterne.

Tilmelding senest 07.05.2019 til:
John Thorup - tlf. 21 47 80 52 - mail: tlmros@events.dk

01.05.2019

Vi åbner op for dagkortsalg til Hover Å!

Medlemmer af Danmarks Sportsfiskerforbund har nu som noget nyt mulighed for at købe dagkort til Hover Å. Et fiskeri, der i en årrække har været forbeholdt medlemmerne.

ros fiskeret

Tilbuddet gælder kun for medlemmer af Danmarks Sportsfiskerforbund, og derfor skal medlemsnummer oplyses ved købet. Kortet købes ved henvendelse til kasser Svend Gredal på tlf. nr. 51 50 75 50 og betales med MobilePay. Kvitteringen gælder som fiskekort, så husk derfor at skrive dato for fiskeriet og medlemsnummer i kommentarfeltet.

Priser:
1 dag: 100 kr.
2 sammenhængende dage: 150 kr.(efterfølgende dage 75 kr.)

logo
26.03.2019

Årets første foreningstur - Kolding Fjord d. 24.03.2019

En hilsen fra over-turmand 2up:

"Hej Webmaster.

Her er lidt om foreningsturen “Kystur 1”

Der var kun 2 tilmeldte seniorer (Kaj Børge og Jørgen Klokker), og turguiden (2up) som var klar til en søndag ved vandet.

Vi mødtes kl 0700 og efter en blik på vejrudsigten gik turen til Kolding, nærmere betegnet Mads Kehlet Vej.

Vinden var i vest og frisk, men solen var fremme så formiddagen var lun.

Klokker havde nogle små nap og et enkelt godt hug, som han trods rimelig pres ikke kunne få til overfladen, efter et stykke tid slap fluen.

Kaj Børge havde en lille ørred i hånden inden vi gik op for at spise frokost.

Jeg selv mærkede ingenting om formiddagen.

Over middag tog vinden til og blev temmelig frisk. jeg havde et par små nap, og lidt senere havde jeg en lille ørred i hånden. Til slut havde jeg en lille følger som jagtede fluen, men den ville ikke mere.

Der gik 7 andre fiskere, både spin og flue, men de mærkede ingenting, de lokale sagde vandet var for koldt.

Kl 16 stoppede vi fiskeriet og kørte ud for at se på noget nyt vand efter et tip fra en lokal.

Kolding Fjord
Der strækkes ben efter den lange køretur.

Koldinghus

Frokostpause

Kolding Fjord
Så meget vand og så lidt fisk ... del 1

Så meget vand og så lidt fisk ... del 2

Fotos © 2up

ROS logo
05.02.2019

Glimt fra årets generalforsamling i ROS

Det var traditionelt en stille og hyggelig generalforsamling i klublokalerne på Birkmosevej for de fremmødte medlemmer - men ingen i foreningen skal da ikke snydes for et par højdepunkter fra aftenen - læs med her:

Peter Ern ROS Årets Fisk Hover Å
Det kræver store armbevægelser, at vise fighten ved Hover Å! Endnu en gang stort tillykke til Peter Ern med "Årets fisk 2018" - en havørred på 46 cm og knap et kilo fanget på wobler.

Men inden Peter modtog vandrepokal og hyldest havde vi godkendt både formandens beretning og regnskabet. Formand Kaj Børge Simonsens beretning i sin uredigerede længde finder du her:

Sæsonen 2018 vil sikkert ikke blive husket for fiskeriet, men sikkert for det varme vejr i en meget lang periode, en helt fantastisk sommer vi aldrig troede ville få ende. For fiskeriet i vores lille å var det helt sikkert ikke godt, fiskene var sløve i det varme vand, og vi andre gad næsten heller ikke at bevæge os derud i fuldt fiskeoutfit.

Inden det varme vejr slog helt igennem, havde jeg en fantastisk oplevelse uden ved åen. Det var en aften lige efter spisetid jeg kørte ud til Ølstoft og ville fiske stykket op forbi Lunden, jeg nåede dog ikke langt og fik heller fisket meget, for pludselig ud af ingenting var luften fuld af store Majfluer i 100 vis lige over hovedet på mig og der blev bare ved og ved med at komme flere. I alle de mange år jeg har fisket i Hover Å, har jeg aldrig set majfluer ved åen. Det bliver spændende om de også er der i år og om de også er længere oppe i åen. Det betyder at vandet i åen er rigtig rent ellers ville majfluerne ikke være der.

Vandpleje. På vandpleje området er der ikke sket noget i årets løb, men mon ikke det lykkes i denne sæson, at få lavet nogle gydebanker i nogle af de små tilløb. Det er den eneste måde vi kan ophjælpe fiskebestanden i Hover Å. Der sættes godt nok 600 stk. halvårs fisk ud, men det er ikke nok til at vedligeholde bestanden når der også skal være fisk til odderen, skarven, isfuglen og til os. Min opfordring til jer er derfor, fisk med kroge uden modhager, så det er nemt for jer at genudsætte stallingen og bækørreden, når i har taget et billede af den og helst uden de har været på land.

Jeg er 2 gange i løbet af efteråret blevet gjort opmærksom på ruser i åen. Den ene gang var det ude ved Lyngsmose Fæstningen. Jeg blev ringet op sidst på eftermiddagen og kørte derud med det samme, men kunne ikke se nogle ruser, det så godt nok ud til at der havde været noget trafik på brinken, men ingen ruser hverken op eller nedstrøms for den lille bro. Anden gang var det ude vest for Voldbjerg og oppe ved jernbanebroen. Den ved jernbanebroen lå på land, men den vest på var i vandet. Det er jo ikke ulovligt at sætte ruser i åen for at fange ål, det skal jo bare være gjort rigtig og være mærket med navn og nummer og lige som os have lodsejerens tilladelse. Oplever i noget ved åen i syntes der ser forkert ud, så kontakt en fra bestyrelsen så ser vi på det. Er du helt sikker på det er ulovligt og ikke kan komme i forbindelse med en fra bestyrelsen så ring til fiskerikontrollen på nr.72 18 56 05, men helst til os vi skulle jo nødig blive uvenner med en lodsejer.

Oplever i noget ude ved åen som i mener skal være anderledes træer der er væltet og i vejen, skarv der holder til et bestemt sted eller i bare ser når i er der så ring til os så vi kan gøre noget ved det, vi er jo ikke selv derude hele tiden.

Naturens dag. Vi deltog også i Naturens Dag i 18, der var ikke mange besøgende, så vi har derfor besluttet, sammen med de andre deltagere, ikke at gøre noget i forbindelse med Naturens Dag i år.

Spangen. Arbejdet med madpakkehuset ude ved Von Å Engbro går stille og rolig fremad, arbejdet skal stå færdig til sommerferien så der er god tid. Det bliver et fint hus med en lang fiskebro der er handikap venlig, så også kørestolsbruger kan fiske i åen uden at være bange for at falde i.

DSF Der sker i øjeblikket en del ændringer i Danmarks Sportsfiskerforbund i et forsøg på at tilpasse forbundet til nye tider, det er helt sikkert påkrævet og er ikke spor for tidlig, det i som medlemmer kommer til at mærke mest til er, at bladet nu kun kommer 4 gange om året, men så som et større magasin uden mange helt friske nyheder. De friske nyheder skal så findes på Sportsfiskerens hjemmeside. Det er et kompromis man er nået til, det er alt for dyrt med et blad af en kvalitet som Sportsfiskeren, både i tryk og forsendelse og da annoncørerne begyndte at falde fra, skulle der ske noget. Helt at gå over til digital formidling kunne man ikke få flertal for, mange ville ikke undvære bladet, med den begrundelse at det ikke var rart med en iPad på toilettet, der var det bedre med bladet. Jeg vil opfordre jer til at besøge Sportsfiskerens hjemmeside, det er en fin hjemmeside med mange oplysninger om alle foreninger tilknyttet forbundet og om alt hvad der rører sig inden for lystfiskeri. Det er også der vi som forening kan komme ud med tilbud og oplysninger om vores lille forening.

Nu når vi er ved det digitale, så vil jeg opfordre jer til at skrive til vores Webmaster Finn om jeres oplevelser omkring fiskeriet som så kan komme på vores hjemmeside, det vil gøre hjemmesiden mere levende og være god reklame for foreningen som et sted der sker noget, det har vi brug for, medlemstallet er faldende og det er ikke godt for vores økonomi, det vil Svend nok komme mere ind på tror jeg.

Vi har i flere år ikke solgt dagkort, det har vi i bestyrelsen talt om på en eller andet måde at genindføre. Vores forslag går ud på at medlemmer af DSF kan købe dagkort til hele åen og ikke kun til zone 1 som vi tidligere har haft. Det vil blive med regler om kroge uden modhager, genudsætning af stalling og bækørreder og ellers de samme regler som vi fisker under. Jeg håber vi her i aften kan få en debat om forslaget, som vi så i bestyrelsen kan arbejde videre med.

Efterfølgende var der en debat om dagkortsalg til D.S.F-medlemmer, som formanden omtalte i sin beretning, Formanden forklarede at idéen var fremkommet på grund af svigtende medlemstal og dermed en dårligere økonomi. Generalforsamlingen syntes at det var en god ide, så bestyrelsen vil arbejde videre med ideen.

Bestyrelsen ønsker alle medlemmer knæk & bræk i den ny sæson - husk Zone 1 er åben!

ROS logo

20.01.2019

Som skrevet her på siden under "Aktiviteter" og på mail til dig:

23.01.2019
Generalforsamling.

Afholdes kl. 19.00 i kantinen hos firmaet Gert S. Andersen A/S, Birkmosevej 17, Ringkøbing. Dagsorden iflg. vedtægterne.

Vel mødt!

logo

17.12.2018

Den extra foreningstur til Limfjorden d. 09.12.2018 i glimt!

Til trods for en ganske usikker vejrmelding var der 6 ROS'ere klar til afgang en mørk og tidlig søndag morgen i december. Nr. 7 var blevet ukampdygtig som følge af en julefrokost - men sådan udfordrer den kåde juniorafdeling nogle gange! :-)

Afsted til Limfjorden - og de klassiske havørredspots omkring Jegindø og Tappen.

limfjorden december 2018
Med trusler fra YR og DMI om stærk vind til kuling var ROS-holdet tilpas tilfredse med de aktuelle forhold på Tappen, da vi nåede frem. De 4 fluefiskere måske lidt mere end de 2 spinnefiskere ... men hvad der manglede i vindstyrke var der til gengæld i vandmængder. Ikke fra oven - men de ellers garvede Jegindø-betvingere havde ikke før oplevet højvandet i dette omfang!

havørred limfjorden
Formanden fik hurtigt den første kontakt på sin flue - men efter dette gik der længe inden man kunne mærke andet end kulden bide i kinderne. Webredaktøren valgte ikke at følge med ud på de yderste sandbanker - og med sit spinnegrej lokkede han efter næsten 2 timers fiskeri den første havørred til hug. Blot lidt mere end en stanglængde ude skød den lille fine sølvpil op efter det alt for fluorescerende blink! Herligt!

Med knap 35-36 cm var der selvfølgelig kun én vej for den hidsige fedtfinne - genudsætning med håbet om gensyn til næste år!

limfjorden
ROS-veteranerne på dybt vand på vej ind fra sandbankerne - men suppe-sulten får dem til at trodse naturens udfordringer.

Halvleg med 2up på suppegryde ... tak for mad! Og her lukker vi så ned for transmissionen, for de efterfølgende timer med stangsvingende forsøg på at fange en fuldfed havørred, der eventuelt kunne nå at blive røget til julefrokosten blev desværre ikke belønnet. Men vi fik konstateret, at december altså ikke kun er til at trille pebernødder og flette julehjerter!

17.12.2018

Sildeaften 2018 - sikker fangst i godt selskab!

En allertiders måde at få sat gang i julehyggen på - og en (gen)fortælling af de klassiske røverhistorier fra arkivet! Et lille dusin medlemmer havde lusket sig afsted årets sildeaften d. 5. december 2018.

sildeaften
Ingen grund til forvirring! Alt er næsten som det "plejer" at være til den traditionelle "sæsonafslutning" ... men der er faktisk plads til flere ROS'ere!

Bordets herligheder frembragte i år bl.a. porsesild, "sexede sild" og en "nyhed" med stegte sild i en "tomatsovs". De hjemmelavede kryddersnapse talte bl.a. snapse med porse, slåen, klitrosehyben, kandiseret æble m. egegrene eller grøn valnød. Ikke et øje var tørt!

En lille kontrast til de små skarpe: På vej mod desserten trak Svend et par fine flasker frem ...

sildeaften
Risengrøden afrundede al fisken ... og selvfølgelig havde Charlotte kastet en smuttet mandel i desserten. Og den fik ham webredaktøren fat i!

Sjældent har en mandelgave frembragt så mange smil! John Edgar mener at have set hende ude ved Røjklit Havn tidligere på efteråret ...